Skip to main content

Inför resan

 

Här har vi samlat information om sådant som kan vara bra att veta inför resan. Du kan också läsa mer under våra Resevillkor.

Har du ytterligare frågor är du välkommen att kontakta oss!

Adresslappar Förse ditt bagage med adresslappar. Inköpta varor (max 40 kg) ska märkas med ägarens namn och avstigningsort, samtliga kollin ska vara igentejpade. Resenär ansvarar själv för sitt bagage från buss till hotell och tillbaka. Vi ansvarar inte för bagage som glömts under resan.

Anslutningsplats och tid anges på Resebevis/Faktura. Lämna inte anslutningsplatsen om bussen av någon anledning skulle vara försenad. Skulle bussen vara mer än 20 minuter försenad, ring 070-545 46 22 (från Norge +46 70 545 46 22). Vid för få deltagare från en viss ort, reserverar vi oss för hänvisning till annan anslutningsplats eller anslutning med tåg eller linjebuss. Detta bekostas av resenären. Väntetid kan förekomma. Vi reserverar oss för ändringar i färdplanen p.g.a. större gruppbokningar. Vid gemensam bokning men från olika påstigningsorter kan samåkning ej garanteras.

Arrangör för resor i detta program är GRUPPRESOR AB, Norra Strandgatan 1, 652 24 KARLSTAD som till Kammarkollegiet erlagt lagstadgad resegaranti. Resegarantin omfattar samtliga resenärer oavsett nationalitet.

Avbeställningsskydd mot sjukdom ska tecknas vid anmälan, kan inte tecknas i efterhand.

Barnrabatt Barn –14 år erhåller 25 % i rabatt på våra bussresor förutsatt att resan sker tillsammans med 2 vuxna och att extrabädd används. Barn –14 år i ordinarie bädd erhåller 10 % rabatt. För familjeresor, teaterresor och kryssningar gäller speciella barnpriser.

Betalning från annat land Sker betalning från utlandet till våra konton i Sverige betalas bankavgiften av resenären.

Boka tidigt Underlätta vår reseplanering genom att boka Din resa så tidigt som möjligt – helst två månader före avresa. Vissa hotell kräver besked av oss mycket tidigt, om resan kommer att genomföras. Bokning senare än 1 månad före avresa kan medföra pristillägg.

Bussarna Alla våra bussar är utrustade med säkerhetsbälten på samtliga platser, toalett, air condition, fällbara stolar, DVD, busscafé och kylskåp med kalla drycker. Speciell plats i bussen kan normalt inte bokas, då vi för rättvisans skull regelbundet byter platser. Resenärer som lider av åksjuka bör därför konsultera läkare före avresa för inköp av lämpliga preparat. Bussarna är för allas trivsel rökfria och vi rastar med jämna mellanrum, så att alla får en behaglig resa. Även bussar från andra bussbolag, med motsvarande standard, förekommer på våra resor.

Byte av angivna reseledare och chaufförer kan förekomma på grund av sjukdom eller annan anledning.

Europeiskt sjukförsäkringskort som erhålles gratis av Försäkringskassan (i Norge helsenorge.no) medföres i handbagaget. Kortet kan beställas på Försäkringskassans hemsida eller på servicetelefon 0771-524 524. Kortet är giltigt i 3 år och ger dig rätt till sjukvård i andra EU/ESS-länder. Observera att kortet inte ersätter reseförsäkring!

Funktionshinder Personer med funktionshinder som har särskilda behov beträffande transporter, resmål och inkvartering ska framföra sina önskemål vid bokning. Personer med större funktionshinder ska ta med någon på resan som kan hjälpa till med det praktiska, eftersom våra reseledare måste tänka på samtliga resenärer och inte kan ägna alltför mycket tid åt en enskild resenär.

Grupprabatt lämnas till grupper på minst 10 personer som bokar samtidigt och med gemensam bekräftelse. Kontakta resebyrån.

Hotellrum och hytter har dusch och wc. Priser i detta program avser pris per person och del i dubbelrum/dubbelhytt om inte annat anges. Måltidsdrycker beställes och betalas på plats, om det inte av programmet framgår att dessa ingår. Enkelrum kan erhållas i begränsat antal på varje resa mot tillägg. Dessa rum har ofta lägre standard än dubbelrummen. Dyrare enkelrumstillägg kan förekomma, om ett dubbelrum användes som enkelrum. Boka gärna del i dubbelrum, vi försöker då ordna en rumskamrat. Skulle detta inte lyckas eller om rumskamrat avbokar, tillkommer enkelrumstillägget. Undantagsvis kan det förekomma att vi tvingas byta övernattningshotell, hotell där vi bor endast en natt, till annat likvärdigt hotell och ev. på annan närliggande ort. Sådant hotellbyte meddelas under resan.

Jourtelefon vid brådskande ärenden utanför kontorstid: 070-545 46 22

Klagomål Vi hoppas att du inte får anledning att klaga på våra resor, men skulle så vara fallet skall klagomålen framföras direkt till reseledningen på plats för åtgärder. Ev. reklamation efter resan ska sändas skriftligen till GRUPPRESOR AB senast 7 dagar efter hemkomst för att beaktas.

Konto
Bankgiro: 5594-0787

Vår butik är kontantlös, betalning endast med kontokort.

Pass och visum Resenären är själv ansvarig att medföra giltigt pass/legitimation för resor utanför Norden (även inom Schengenområdet) samt ev. visum för icke skandinaviska medborgare. Personer som är utländska medborgare eller har varit utländska medborgare bör undersöka vilka bestämmelser om pass och visum som kan gälla för dem. Förvara alltid passet i handbagaget! Vissa länder kräver att passet ska vara giltigt minst 6 månader efter hemresan. På Polisens hemsida hittar du fullständig information och mer fakta om giltiga ID-handlingar.

Resebevis/Faktura erhålles efter bokning och gäller som biljett. Kontrollera att alla uppgifter stämmer.

Reseförsäkring De flesta hemförsäkringar och betalkort innehåller ett begränsat reseskydd. Kontrollera i god tid före avresa reseskyddets omfattning. Vi rekommenderar en heltäckande reseförsäkring med Europeiska ERV. Läs mer här >>

Specialkost Resenärer som av medicinska eller andra skäl behöver annan kost än den ordinarie, måste meddela detta vid bokningstillfället samt under den första dagen till reseledaren. Ev. extra kostnader för specialdiet, glutenfri mat etc. bekostas av resenären. Glutenintoleranta rekommenderas att ta med glutenfritt bröd. Vi kan inte garantera att den önskade maten serveras under resan.

Utflykter Våra utflykter kräver oftast ett minimiantal. Utflykter kan ställas in då förutsättningarna för utflykten förändrats så mycket att den inte längre går att genomföra eller om antalet anmälningar är för lågt.

Värdesaker Använd deponeringsfack där det finns. Låt aldrig pengar och värdesaker ligga framme på rummet. Vi tar inget ansvar för pengar eller värdesaker vid stöld.

Reservation för prisändringar.
Reservation för ev. ändringar och tryckfel.

 

Fritextsökning
Resevillkor

Resevillkor

Här kan du läsa våra Allmänna och särskilda resevillkor för paketresor.

Parkera i vårt bussgarage

Parkera i Grums

Parkera bilen i vårt bussgarage under resan.

Beställ EU-kortet

Beställ EU-kortet

Här kan du beställa EU-kortet från Försäkringskassan.