Skip to main content

Dalslands kanal

En kryssning på Dalslands kanal från Bengtsfors till Håverud är en fantastisk upplevelse som kombinerar vacker natur, historiska inslag och tekniska underverk. Varje år vallfärdar hundratusentals besökare till Dalslands kanal för att se det spektakulära mötet mellan landväg, järnväg och vattenväg. Under resan passeras 16 spännande slussar med en nivåskillnad på 41 meter. Akvedukten och slusstrappan i Håverud är en av Dalslands mest besökta sevärdheter och ett stycke historia som bäst upplevs på plats.

Fritextsökning

Dagsprogram

  • 14/7, 1/9
    Buss Kil-Karlstad-Vålberg-Grums-Säffle-Åmål-Bengtsfors

  • Dagstur

    Dalslands kanal trafikeras av flera sekelskiftesbåtar som tar sina passagerare utmed de vackra omgivningarna längs kanalen. Skepparens guidning är ett av många uppskattade inslag under resans gång. Vår resa går från Bengtsfors till Håverud och ombord blir vi serverade varmrökt lax med potatis och kall örtsås. Fartyget har fullständiga rättigheter samt kaffebar, endast kontant betalning.

    Att slussa sig fram genom kanalsystemet är en resa i tiden. Stenarna i slussbassängerna, järnet i portmekanismen, de 33 000 nitarna i akvedukten – mycket är originalverk från mitten av 1860-talet och visar på enorm hantverksskicklighet. Stillheten, lugnet och slussandets eget tempo lever kvar längs Dalslands kanal och bjuder in dig till det bästa av två världar. Det finns många akvedukter i världen. De flesta byggdes som romerska stenvalvsbroar, andra i en kombination av stenvalvsbroar med överbyggnad av gjutjärnsrännor.

    Akvedukten i Håverud är helt unik i sitt slag. Det är en genialisk lösning på ett stort problem. Det verkade inte möjligt att bygga kanal och slussar här på grund av den mjuka berggrunden och den djupa kanjonliknande dalen där älven störtade fram. Det faktum att både en järnvägs- och en landsvägsbro passerar över akvedukten gör inte platsen mindre spektakulär.

    Den ansvarige för projektet, Nils Ericson, förordade att en akvedukt skulle byggas över den svåraste delen och att kanalens övre del skulle läggas på en hylla på berget. Detta gjorde man och nu finns även järnvägsbro och landsvägsbro på samma plats. Nils Ericson hade tidigare byggt ut slussarna i Trollhättan, slussen i Stockholm och Saima kanal i Finland. Men en sak hade han aldrig byggt – en akvedukt. Kanske var det den näst intill omöjliga utmaningen som fick honom att till slut tacka ja till uppdraget.

    Hur gick det då med Nils Ericsons stora utmaning? På bara fyra år byggdes Dalslands kanal – såväl tidsplan som budget höll. I dag har vi 26 mil segelbar farled genom det stora naturrika sjösystemet som bildar Dalslands kanal, från Köpmannebro i söder till Östervallskog i norr.

    Innan vi kliver ombord på bussen har vi en stund till att flanera vid Dalsland Center. I det forna pappersbruket hittar vi numera turistinformation, café samt en butik med hantverk och souvenirer.
    Efter nya minnen i bagaget återstår bara hemresan till våra avstigningsorter, åter i Karlstad ca kl. 17.30.

Avgångar & priser

AvresaAvreseortDestinationLediga platserFrån pris
14/7Flera Dalslands kanal - Bengtsfors-Håverud, 1 dag.Mer än 81 090:-BokaMer information
1/9Flera Dalslands kanal - Bengtsfors-Håverud, 1 dag.Mer än 81 090:-BokaMer information